در راستای احداث خط آهن چشمه ثریا وبا پیگیری های سازمان منطقه آزاد ارس؛نقطه اتصال راه آهن ایران- ترکیه توسط مقامات دو کشور بازدید و بررسی می شود/ نریمان: خط آهن چشمه ثریا ارس را به مگاپورت بزرگ لجستیکی تبدیل می کند
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با پیگیری های سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص احداث راه آهن چشمه ثریا، دو طرف ایران و ترکیه جهت تهیه گزارش نهایی از نقطه اتصال راه آهن ایران- ترکیه بازدید می کنند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس محسن نریمان با اعلام این خبر گفت: در هفتاد و دومین جلسه کارگروه ارزیابی و تصویب طرح های توجیهی وزارت راه و شهرسازی موضوع انتقال راهآهن ایران – ترکیه از مسیر چشمه ثریا مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد طرح از دو نقطه اتصال چشمه ثریا و دیل اجو مورد بررسی دقیقتر قرار گیرد تا پس از بازدید دو طرف ایران و ترکیه گزارش نهایی به این کارگروه ارسال شود.
نریمان افزود: طرح مطالعاتی احداث راه آهن جلفا چشمه ثریا برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می شود و در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت ۶ تا ۱۰ میلیون تن بار را داشته و ترکیه نیز خط آهن خود را از قارص به دیل اوجی که نقطه مقابل چشمه ثریا است گسترش می دهد و به محض اتمام احداث ۱۴۷ کیلومتری این مسیر، اتصال راه آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد که با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ارس به یک مگاپورت و هاب بزرگ لجستیکی در منطقه تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طول این مسیر ریلی 208 کیلومتر می باشد خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقده فی مابین سازمان منطقه آزاد ارس و ماکو، شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در خصوص احداث راه آهن جلفا چشمه ثریا انجام کلیه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تأسیسات جانبی، ساختمان ایستگاهها، خطوط فرعی و ایستگاههای تشکیلاتی موردنیاز تا مرحله اول(فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو، علائم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایهگذاری با اولویت BOT با نظر و تائید شرکت راهآهن ج.ا.ایران بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو می باشد.
گفتنی است منطقه آزاد ارس با بيش از 50 هزار هكتار وسعت در حاشيه رودخانه مرزي ارس در 130 كيلومتري شمال غرب تبريز با جمهوري هاي آذربايجان و ارمنستان و جمهوري خودمختار نخجوان هم مرز است با احداث خط راه آهن از منطقه آزاد ارس تا خاك تركيه، مي تواند منطقه شمال غرب را به گذرگان اصلي ترانزيت ريلي اروپا و منطقه قفقاز تبديل كند؛ خط آهن جلفا - تبريز نيز با 102 سال قدمت ريال قديمي ترين خط آهن ايران محسوب مي شود كه برقي و در زمان حاضر فعال است.