راه ایران به اروپا نزدیک تر می شود
تفاهم نامه همکاری چهارجانبه میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان های مناطق آزاد ارس و ماکو و شرکت راه آهن ایران در خصوص «احداث مسیر ریلی جلفا ـ پلدشت ـ چشمه ثریا (ایران ـ ترکیه)» به امضاء رسید.
به گزارش فرینا، این تفاهم نامه که با هدف «ایجاد زیرساخت های حمل و نقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو علاقمند به حمایت از سرمایه گذاری در احداث خط راه آهن ترکیه ـ ایران از مسیر چشمه ثریا»، بعد از ظهر امروز به امضای مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو رسید.
به موجب ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های ششم توسعه کشور که تمام اختیارات دستگاه های اجرایی مستقر در مناطق آزاد به مدیران این مناطق آزاد، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان های مناطق آزاد ارس و ماکو پذیرفتند به منظور حمایت از سرمایه گذاری در طرح احداث خط راه آهن ترکیه ـ ایران از مسیر چشمه ثریا و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو، خطوط احداثی در این مناطق در مالکیت راه آهن باشد.
در این تفاهم نامه، انجام کلیه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تاسیسات جانبی، ساختمان ایستگاه ها، خطوط فرعی و ایستگاه های تشکیلاتی مورد نیاز تا مرحله اول (فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو، علایم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه گذاری با اولویت BOT با نظر و تایید شرکت راه آهن ج.ا. ایران برعهده سازمان منطقه آزاد ماکو (با تامین مالی برابر توسط سازمان های مناطق آزاد) است.
همچنین انجام کلیه مطالعات مذکور می بایست با رعایت اسناد بالادستی و سیاست های کلان راه آهن و با هماهنگی کامل با معاونت فنی و زیربنایی راه آهن صورت پذیرد و آزادسازی و تملک مسیر هم در مطالعات مدل مشارکت و سرمایه گذاری پیشنهادی تعیین تکلیف خواهد شد.
گفتنی است بر اساس این تفاهم نامه؛ طرفین بر اساس طرح توجیهی اقتصادی و مدل مشارکت و سرمایه گذاری مورد تایید، تلاش می کنند نسبت به جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه مذکور اقدام کنند و حمایت های لازم را برای تامین مالی از طریق ساز و کارهای مختلف از جمله آورده سرمایه گذار، فاینانس خارجی، تسهیلات صندوق توسعه ملی را به عمل آورند.
در صورت تامین مالی کل یا بخشی از پروژه از محل فاینانس خارجی و الزام طرف خارجی به دریافت ضمانت نامه دولت، راه آهن پیگیری های لازم از شورای محترم اقتصاد را به عمل خواهد آورد.
مالکیت، مدیریت و بهره برداری از شبکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مناطق آزاد ارس و ماکو در طول اجرای قرارداد سرمایه گذاری و پس از آن طبق قوانین و مقررات برعهده راه آهن است.