فعال سازي كريدور غرب و شرق از شمال غرب ايران
بطور حتم نگرش عمیق به حمل و نقل در سطوح ملی و فراملی و آثار ارزشمند و تاثیر ساز آن در اسکلت بندی اقتصادی و اجتماعی و توجه به موقعیت طبیعی و انسانی، پراکندگی ناموزون سرزمین های قابل بهره برداری با مزیت های نسبی ملل مختلف، پایه گذار تجارتهای ناحیه ای، ملی و بین المللی شده است. رده بندی اقتصادی و سطح توانمندیهای مختلف جهان و لزوم مبادلات کالا ها و خدمات تولیدی با افزایش سطح تقاضا ها، اهمیت حمل و نقلی را بیشتر نموده و شرکت های چند ملیتی و دولتمردان ملل را بر آن داشته تا با استفاده از تکنولوژی برتر حمل و نقلی و مسیر یابی ایمن، سریع و ارزان هزینه های زمانی و ریالی حمل و نقل را کاهش داده و به تبع رشد و توسعه ملی را سبب گردند. این امر زمانی اهمیت خود را بیشتر نمایان می سازد که از میزان سطح مبادلات جهانی و جایگاه هزینه های حمل و نقل در آن باخبر باشیم. سطح مبادلات جهانی حدود 7000 میلیارد دلار است که 2000 میلیارد دلار آن بین آسیا و اروپا می باشد هزینه حمل و نقل حدود 10% حجم تجارت را شامل می شود.
موقعیت ممتاز جغرافیایی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و جنوب غرب آسیا و جایگاه دیرینه ایران در ارتباط دنیای شرق - غرب و شمال - جنوب نگرش به فرآیند سیستم حمل و نقل را بیش از پیش طلب می نماید.
قرارگیری اروپای شرقی و غربی در ضلع غربی ایران و کشورهای شرقی و جنوب شرقی آسیا با تحولات شگرف اقتصادی در ضلع شرقی ایران و ضمناً افزایش جمعیت ایران و تاثیر سطح نیازمندیها و پتانسیل های کشورمان در سطح بین المللی، بر آن داشته تا کریدورها و راههای مواصلاتی و حمل و نقلی ارزان، ایمن و سریع از غرب به شرق بررسی شده و به جامعه اقتصادی و حمل و نقلی ارائه گردد.
چنانچه صاحبنظران واقفند حمل محمولات از مسیر دریای سیاه - دریای مدیترانه - دریای احمر و اقیانوس هند به کشورهای مقصد بخصوص برای حمل کالاهای اساسی و لوکس مشمول هزینه های زیاد زمانی و مالي می باشد. استفاده از مسیرهای کوتاه و سیستم حمل و نقل جدید و سریع نه تنها باعث تقلیل ضایعات زمانی می گردد بلكه زمینه ساز توسعه های منطقه ای و کاهش چشمگیر نرخ کالاها می گردد.
مسیری که پیشنهاد می گردد و با توجه به سوابق مطالعاتی مسیری، امن، سریع، ارزان و بدون مشکلات سیاسی خاص می باشد استفاده از حمل و نقل ترکیبی از حمل و نقل دریائی - ریلی - جاده ای از کشورهای اروپای شرقی و غربی و کشورهای مشترك المنافع به بنادر ترکیه، سوریه و لبنان می باشد. تا محمولات پس از تخلیه از کشتی به بنادر ترکیه (بنادر جنوبي ) و بندر لاذقه سوریه و بندر بیروت لبنان بوسیله حمل و نقل ریلی به شبکه ریلی ترکیه متصل و از طریق آن از نقطه رازی به شبکه ریلی ایران ملحق گردد.
توانمندیهای مناسب و مطلوب زیر ساختی ایران در حمل و نقل ریلی و جاده اي به اقصی نقاط کشور اعم از راه، مجتمع های خدماتی و رفاهی و .... و دریائی به مانند بنادر مهم عملاً می تواند در امر ترانزیت موفق شده و باعث تحکیم و ارتقاء موقعیت اقتصادی، فرهنگی و در عین حال موقعیت سیاسی، استراتژیکی و تبلیغاتی ایران در مبادلات جهانی گردد.
با امعان نظر به مراتب فوق ، راه اندازی و فعال سازی مسیر دریای سیاه - دریای مدیترانه به بنادر کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان و از آن طریق به ایران ، شاهد تحولات عظیم و شکوفائی منطقه ای شده و کشورمان در عین استفاده از این مزیت در واردات و صادرات سهل و ارزان، دریچه ای به سوی کشورهای بلوک شرق و پرجمعیت جهان اعم از افغانستان، پاکستان، هندوستان و چین و کشورهای قاره اروپا شده و درآمدی زیادی را از آن حیث وارد چرخه اقتصادی ایران نماید.
محمد ابراهيم نوشيرانزاده