شنبه, 03 آذر 1403

جستجو
فعال سازي كريدور غرب و شرق از شمال غرب ايران

فعال سازي كريدور غرب و شرق از شمال غرب ايران

بطور حتم نگرش عمیق به حمل و نقل در سطوح ملی و فراملی و آثار ارزشمند و تاثیر ساز آن در اسکلت بندی اقتصادی و اجتماعی و توجه به موقعیت طبیعی و انسانی، پراکندگی ناموزون سرزمین های قابل بهره برداری با مزیت های نسبی ملل مختلف، پایه گذار تجارتهای ناحیه ای، ملی و بین المللی شده است. رده بندی اقتصادی و سطح توانمندیهای مختلف جهان و لزوم مبادلات کالا ها و خدمات تولیدی با افزایش سطح تقاضا ها، اهمیت حمل و نقلی را بیشتر نموده و شرکت های چند ملیتی و دولتمردان ملل را بر آن داشته تا با استفاده از تکنولوژی برتر حمل و نقلی و مسیر یابی ایمن، سریع و ارزان هزینه های زمانی و ریالی حمل و نقل را کاهش داده و به تبع رشد و توسعه ملی را سبب گردند. این امر زمانی اهمیت خود را بیشتر نمایان می سازد که از میزان سطح مبادلات جهانی و جایگاه هزینه های حمل و نقل در آن باخبر باشیم. سطح مبادلات جهانی حدود 7000 میلیارد دلار است که 2000 میلیارد دلار آن بین آسیا و اروپا می باشد هزینه حمل و نقل حدود 10% حجم تجارت را شامل می شود.
موقعیت ممتاز جغرافیایی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و جنوب غرب آسیا و جایگاه دیرینه ایران در ارتباط دنیای شرق - غرب و شمال - جنوب نگرش به فرآیند سیستم حمل و نقل را بیش از پیش طلب می نماید.
قرارگیری اروپای شرقی و غربی در ضلع غربی ایران و کشورهای شرقی و جنوب شرقی آسیا با تحولات شگرف اقتصادی در ضلع شرقی ایران و ضمناً افزایش جمعیت ایران و تاثیر سطح نیازمندیها و پتانسیل های کشورمان در سطح بین المللی، بر آن داشته تا کریدورها و راههای مواصلاتی و حمل و نقلی ارزان، ایمن و سریع از غرب به شرق بررسی شده و به جامعه اقتصادی و حمل و نقلی ارائه گردد.
چنانچه صاحبنظران واقفند حمل محمولات از مسیر دریای سیاه - دریای مدیترانه - دریای احمر و اقیانوس هند به کشورهای مقصد بخصوص برای حمل کالاهای اساسی و لوکس مشمول هزینه های زیاد زمانی و مالي می باشد. استفاده از مسیرهای کوتاه و سیستم حمل و نقل جدید و سریع نه تنها باعث تقلیل ضایعات زمانی می گردد بلكه زمینه ساز توسعه های منطقه ای و کاهش چشمگیر نرخ کالاها می گردد.
مسیری که پیشنهاد می گردد و با توجه به سوابق مطالعاتی مسیری، امن، سریع، ارزان و بدون مشکلات سیاسی خاص می باشد استفاده از حمل و نقل ترکیبی از حمل و نقل دریائی - ریلی - جاده ای از کشورهای اروپای شرقی و غربی و کشورهای مشترك المنافع به بنادر ترکیه، سوریه و لبنان می باشد. تا محمولات پس از تخلیه از کشتی به بنادر ترکیه (بنادر جنوبي ) و بندر لاذقه سوریه و بندر بیروت لبنان بوسیله حمل و نقل ریلی به شبکه ریلی ترکیه متصل و از طریق آن از نقطه رازی به شبکه ریلی ایران ملحق گردد.
توانمندیهای مناسب و مطلوب زیر ساختی ایران در حمل و نقل ریلی و جاده اي به اقصی نقاط کشور اعم از راه، مجتمع های خدماتی و رفاهی و .... و دریائی به مانند بنادر مهم عملاً می تواند در امر ترانزیت موفق شده و باعث تحکیم و ارتقاء موقعیت اقتصادی، فرهنگی و در عین حال موقعیت سیاسی، استراتژیکی و تبلیغاتی ایران در مبادلات جهانی گردد.
با امعان نظر به مراتب فوق ، راه اندازی و فعال سازی مسیر دریای سیاه - دریای مدیترانه به بنادر کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان و از آن طریق به ایران ، شاهد تحولات عظیم و شکوفائی منطقه ای شده و کشورمان در عین استفاده از این مزیت در واردات و صادرات سهل و ارزان، دریچه ای به سوی کشورهای بلوک شرق و پرجمعیت جهان اعم از افغانستان، پاکستان، هندوستان و چین و کشورهای قاره اروپا شده و درآمدی زیادی را از آن حیث وارد چرخه اقتصادی ایران نماید.

محمد ابراهيم نوشيرانزاده

برچسب:
http://arasfz.ir/news/id/519
:لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پوستر و اینفوگرافی

یادداشت و گزارش ها

مشاهده همه
24 تیر 1403
در بازدیدمدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس عنوان شد؛

مراحل پایانی آماده‌سازی سایت ۴۰ هکتاری ارس برای سرمایه‌گذاران

10 تیر 1403
معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان خبر داد؛

صدور پایانکار برای 6 مجتمع تجاری دیگر در منطقه آزاد ارس

05 آذر 1402
در بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد از پروژه های عمرانی ارس مطرح شد؛

اجرای پروژه احداث باند دوم جلفا مرند با بالاترین سرعت ممکن