جمعه, 14 دی 1403

جستجو
چرا  ترانزيت و پايانه هاي مرزي؟

چرا ترانزيت و پايانه هاي مرزي؟

تحولاتي كه در دانش فني و حمل و نقل و ارتباطات پديد آمده در حال ساختن جهاني هستند كه در آن هر چيزي را ميتوان در هرجاي دنيا ساخت و در هر جاي ديگر فروخت . راه شركتهاي جهاني كه ديدگاه جهاني دارند از حكومتهاي ملي كه به بهزيستي و سعادت راي دهندگان خود توجه دارند كاملاٌ جدا ميشود . اتحاد كشورها متلاشي ميگردد ، بلوكها يا جبهه هاي تجارتي پيدا ميشوند ، اقتصاد جهاني بيش از پيش در هم تنيده ميشود . به اين ترتيب صفحات اقتصادي كه دنياي اقتصاد ما را شكل مي بخشند در آميزه سيالي از دانش و جهان بيني ( تكنولوژي و ايدئولوژي ) شناورميگردند . تحولات درون و تعامل بين اين دو نيرو جريانهايي را ايجاد ميكند كه صفحات اقتصادي را به داخل يكديگر مي راند .
به اين ترتيب تحولات جهاني بوجود آمده فوق الذكراين امكان را ميسر ساخته است كه همه چيز جهاني باشد يعني فواصل مكاني و زماني پوسته ديرين خود را عوض نموده و با لفافه اي جديد و منعطف در عرصه جهاني خودنمايي نمايد. حمل و نقل هوشمند (ITS) بعنوان يك ضلع تحولات جهاني در سايه دانش فني و ارتباطات دوربرد بر طبيعت و موانع حاصله از آن غلبه نموده و باعث تقليل هزينه هاي زماني و مالي نقل و انتقال كالا و مسافر گرديده است . دراين ميان كشورهايي برنده بازي در شطرنج اقتصاد جهاني خواهند بود كه در حين تسلط و اشرافيت بر فرايندهاي تجارت ، داراي برنامه هاي استراتژي در احياء و توليد مزيت هاي نسبي جديد و افزايش توان حوزه مغناطيسي كشور در مباحث ترانزيتي بوده باشند .
میزان مبادلات تجارت جهانی در سال گذشته ميلادي حدود 16000 میلیارد دلار می باشد که سهم آسیا و اروپا از آن حدود 5300 میلیارد دلار می باشد. از آن مقدار حدود 10% را هزینه های حمل و نقل تشکیل می دهد.ايران با توجه به قرارگيري در مفصل كريدورهاي ترانزيتي ميتواند حدود 10% از هزينه هاي فوق الاشاره را عايد كشور كند.
در حال حاضر رهبران كشورهاي مختلف دنيا با شناسائي جريانات بار و مسافر ترانزيتي ما بين بلوكات اقتصادي ، در حال شكل دهي به هابهاي بزرگ ترانزيتي با زيرساختهاي عظيم مربوطه هستند تا بتواند با تثبيت موقعيت خود در قالب كريدورها ، ازمحاسن ومزيتهاي جريانات ترانزيتي برخوردار گردند . بمانند دبي - مسينك - كالينينگراد و پوتي ......( دبي از بابت ترانزيت و صادرات مجدد در سال جاري ميلادي بيش از 7 ميليارد دلار كسب درآمده نموده است )
جمهوري اسلامي ايران در طول تاريخ در گرهگاه دنياي شرق - غرب و شمال – جنوب قرار گرفته و با امعان نظر به موقعيت ممتاز جغرافيايي و داشتن بنادر و فرودگاههاي بين المللي و شبكه هاي جاده اي و شبكه هاي ريلي همچنان داراي پتانسيل خوبي براي گذر كالاهاي ترانزيتي است . ولي براي حفظ مزيت نسبي ايران در عرصه هاي ترانزيت و ممانعت از انزواي جغرافيايي ايران ، در مقابل برنامه هاي اجرائي كشورهاي منطقه اي ميبايد تغييرات رويكردي به مباحث حمل و نقلي بوجود بياييد تا با شناسايي و ايجاد محورهاي گذري در سطوح منطقه اي باعث احياء و رونق گيري فعاليت هاي ترانزيتي در كشورمان بوده باشيم .

- مزيت هاي حمل و نقل در ساختار اقتصادي كشور در شرايط فعلي :
  • * تردد سالانه بيش از12 ميليون تن كالاي ترانزيتي از مبادي مرزي كشور و بيش از 80 % با حمل و نقل جاده اي. ( ايران قادر به عبور بيش از 50 ميليون تن كالاي ترانزيتي است )
  • * بيش از 10% از توليد ناخالص داخلي از طريق ترانزيت و حمل و نقل بدست مي آيد
  • * بصورت مستقيم و غير مستقيم بيش از 8% جمعيت ايران با حمل و نقل و ترانزيت و خدمات مرتبط اشتغال دارند .
در بين شقوق مختلف حمل و نقلي ، حمل و نقل جاده اي در ايران بدليل وجود زيرساختهاي مناسب و انعطاف پذيري( سرويس درب به درب و سرعت ) و نارسائي در زيربناهاي حمل و نقل ريلي و هوايي از اهميت خاصي برخوردار است و بيش از 80% حمل و نقل و ترانزيت در بستر ه كشورمان بوسيله حمل و نقل جاده اي جابجا ميگردد . براي تسهيل در عبور كالاهاي گذري از ايران با كشورهاي همجوار پايانه هاي مرزي در سال 1376 با سياستهاي نوين مديريتي و فضائي در نقاط صفر مرزي با همسايگان مكانيابي و احداث گرديده است . كه هريك از اين پايانه ها در حين رونق دهي به مبادلات مرزي ، عاملي بر كاهش نابرابريهاي ناحيه اي و حتي منطقه اي شده و بهمراه خود به مناطق مرزي رشد و توسعه را ارمغان برده است .
پايانه هاي مرزي با قرارگيري در محل مماس مرزي با كشورهاي همسايه ، بعنوان گهواره تبلور سیاست های مرزی و همچنين گرهگاه اتصالي حمل و نقل ، متناسب با بازار هاي هدف منطقه اي و فرامنطقه اي ايران در حوزه صادرات و واردات و ترانزيت مورد بهره برداري قرار ميگيرند و بستره اين پايانه ها محل گذر جريانات مسافر و كالاهاي تجاري و معاملاتي ميباشد . فلذا آنچه بعد از این ( ساخت پايانه هاي مرزي ) در فرآیند امورات مرزي نمودار ميگردد ، مدیریت و برنامه ریزی در کیفیت ارائه خدمات، نحوه برخوردهای رفتاری، هدایت و راهنمائی صحیح مترددین در راستای احیاء و راه اندازی کریدورهای ترانزیتی و جذب توریست می باشد و عملاً اجرای بعضی شیوه های عملکردی با نارسائی جزئی از طریق ادارات مستقر در پایانه مرزی مسبب تکوین و اجرای شیوه های نامناسب تر را در مرزهای مقابل ایجاد می نماید. بنابراین بررسی و اجرای صحیح شیوه های عملکردی، آئین نامه ها و هماهنگی ها و .... توسط ادارات ذیربط با توجه به تاثیرات برون مرزی ضروری به نظر رسیده و بایستی در راستای اهداف غايي كشورمان با الهام ازسياستهاي تعاملات بین بخشی صورت پذیرد.
براي رونق دهي به امورات ترانزيت و اثر بخشي پايانه هاي مرزي در مباحث ترانزيتي پيشنهاداتي بشرح ذيل اعلام ميگردد:

- تامين زيرساختهاي مورد نياز حمل و نقل تركيبي متناسب با جايگاه منطقه اي و فرامنطقه اي حمل و نقل كشورمان
- استفاده از تكنولوژيهاي عصر اطلاعاتي ( ارتباطات دور برد ) در امورات مربوطه به صدور ، كنترل اسناد ، ارزيابي كالا.....
- اصلاح قوانين و ضوابط حمل و نقل بين المللي و كاهش زمان تشريفات مرزي در ورود و خروج كالا
- تهيه و تكميل طرح جامع حمل و نقل بعنوان سند بالادستي
- عضويت موثر ايران در سازمانها و كنوانسيون هاي بين المللي حمل و نقل و برنامه ريزي براي اتصال به شبكه هاي بين المللي حمل و نقل
- نوسازي ناوگان باري و مسافري كشور در سطح استانداردهاي بين المللي در جهت حمل و نقل ايمن و سريع .
- راه اندازي خوشه هاي فعاليتي حمل و نقل با کشورهای منطقه
- برنامه ريزي براي كاربست ترتيبات منطقه اي تجاري كالا و خدمات با كشورهاي منطقه براي توسعه صادرات و ترانزيت .( حداقل نمودن محدوديت اقتصادي ، معافيت هاي تعرفه اي ، انتقال تكنولوژي )
- استفاده از مزاياي قانوني مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در رونق دهي به ترانزيت و مگاپورت و صادرات مجدد در بنادر و نقاط مختلف كشور
- تدوين برنامه هاي استراتژيك در رابطه با نحوه مكانيابي ، مديريت و توسعه پايانه هاي مرزي در راستاي سياستهاي منطقه ا ي و فرامنطقه ترانزيت و حمل و نقل بين المللي
- بازنگري در مطالعات طرحهاي جامع پايانه هاي مرزي در جهت استفاده بهينه و منطقي از ساختار فضائي پايانه هاي مرزي
- برنامه ريزيهاي لازمه براي تامين فضاي ايست اختياري در پسكرانه ايست اجباري پايانه هاي مرزي
- ايجاد مديريت واحد در پايانه هاي مرزي جهت جلوگيري از بخشي نگري و كاهش تشريفات

محمد ابراهيم نوشيرانزاده
معاون پايانه مرزي جلفا
برچسب:
http://arasfz.ir/news/id/1918
:لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پوستر و اینفوگرافی

یادداشت و گزارش ها

مشاهده همه
24 آذر 1403
" چالش‌ها و فرصت‌های مناطق آزاد با تمرکز بر منطقه آزاد ارس"

نگاهی به سفر اخیر دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منطفه آزاد ارس

24 تیر 1403
در بازدیدمدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس عنوان شد؛

مراحل پایانی آماده‌سازی سایت ۴۰ هکتاری ارس برای سرمایه‌گذاران

10 تیر 1403
معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان خبر داد؛

صدور پایانکار برای 6 مجتمع تجاری دیگر در منطقه آزاد ارس