نگاهی به عملکرد اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس
مديريت روابط عمومي و بين الملل منطقه آزاد ارس با ترکيب نقش هاي هنري و علوم اجتماعي به عقيده بسياري از کارشناسان حوزه ارتباطات ، پلي به سوي تعامل اجتماعي با مخاطبان درون سازماني و برون سازماني به شمار مي رود. اين بخش با حرکت در راستاي سياست گذاري هاي سازماني، حفظ منافع ذينفعان و رعايت اخلاق حرفه اي ، براي بهبود روز افزون ارتباطات اجتماعي اين سازمان تلاش مي کند. گذري کوتاه بر فعاليت هاي روابط عمومي و بين الملل منطقه آزاد تجاري – صنعتي ارس بدون شک آغازي بي پايان براي معرفي زحمات کارگزاران در اين واحد ارتباطي خواهد بود.
روابط عمومي در نگاه کلان سازماني، ديده باني است که محيط درون سازماني و برون سازماني را بررسي ، تحليل و در مواقع لازم در جهت مطلوب برنامه ريزي مي کند. در محيط درون سازماني آنچه که براي روابط عمومي در اولويت است هماهنگي اجزاي سازمان با جريان غالب بر سازمان است که از عناصر انساني شروع و به برنامه هاي اجرايي و در دست اقدام منتهي مي شود. در محيط برون سازماني مخاطبين سازمان هستند که در مرکز توجه و اهتمام هستند؛ مخاطبيني که به دو دسته خاص و عام قابل تقسيم بندي تحليلي هستند.
روابط عمومي ارس در ارتباط با محيط درون سازماني با استفاده از کانال ها و ابزارهاي مختلف از جمله نشست مديريت با پرسنل اهداف خاصي مثل بالا بردن سطح آگاهي و دانش همچنين هويت سازماني پرسنل سازمان را دنبال کرده است . هم چنين روابط عمومي در راستاي مأموريت سازماني خود در قالب دورهوهاي هفته اي و دو هفته اي و ماهانه ضمن برآوردهاي تحليلي خود از محيط رسانه اي و اقتصادي و اجتماعي و استراتژيک در سطوح منطقه اي و ملي و فرا ملي پکيچ ها و بولتن هايي را در اختيار مديريت کلان و ساير مديران مياني سازمان قرار مي دهد تا در امر تصميم سازي و اتخاذ رويه ها مورد استفاده قرار دهند. در سال 1391 در اين حوزه روابط عمومي با بيش از 600 مورد بريده و تحليل، عملکرد قابل توجهي داشته است.
برنامه هاي روابط عمومي در اين حوزه برون سازماني در سطوح پنج گانه ارتباط با رسانه ها، برگزاري کنفرانس ها و نشست هاي تخصصي و عمومي، شرکت در نمايشگاهها، برگزاري تورهاي مختلف، تهيه و توزيع اقلام تبليغاتي و اطلاع رساني اجرا شده است.
ارتباط با رسانه ها
در يک سال گشته بيش از 800 مورد محتواي مکتوب در اين مديريت توليد و در رسانه هاي ارتباط جمعي انتشار يافته است.
رسانه هاي مکتوب و اينترنتي
عمومي: توليد بيش از 400 خبر در سال 91 و انتشار آنها در بيش از 3هزار رسانه مکتوب و اينترنتي
تخصصي: تهيه و انتشار متون تحليلي در مجلات تخصصي مانند اقتصاد ايران (12 صفحه)، مناطق آزاد ،آغاز، بندر و دريا، سفر و ...
راديو: توليد و پخش490 دقيقه برنامه راديويي از راديوي استاني و سراسري از جمله راديو اقتصاد
رسانه هاي ديداري
شبکه هاي کشوري: تهيه و پخش بيش از 90 ساعت فيلم مستند از منطقه از شبکه هاي مختلف سيما از جمله شبکه اول و سهند سيما و اجرا و پخش بيش از 700 دقيقه جنگ زنده تلويزيوني
شبکه هاي بين الملل: تهيه و پخش چندين مورد مستند از ارس در شبکه هاي ماهواره اي سحر و پرس تي وي
برگزاري کنفرانس ها و نشست هاي تخصصي و عمومي
دعوت و ديدار با مخاطبين خاص و راهبردي و تبيين نظرات و اهداف سازمان در سطوح مختلف و تلاش براي رسيدن به افقي مشترک با آنها با وجود انقلاب در وسايل ارتباطي هنوز هم در عالم ديپلماسي و اقتصاد مقام و ارزش خاصي دارد. روابط عمومي ارس هم در اين راستا عملکرد مطلوبي داشته است.
نشست های تخصصي
اقتصادي / داخلي: نشست با سرمايه گذاران منطقه به صورت دوره هاي چهل روزه
خارجي: شرکت در نشست هاي اقتصادي کشور هاي مختلف در سطوح رسمي و غير رسمي(چين، ترکيه، آذربايجان، گرجستان، عراق و ...) و ميزباني از مقامات رسمي و نخبگان اقتصادي کشور هاي مختلف (ترکيه، افغانستان، عراق، ارمنستان، گرجستان، چين ، روسيه ، مالزي، برونئي...)
فرهنگي/ داخلي: نشست با اقشار مختلف داخلي مانند نويسندگان کتاب هاي کودک، نشست روابط عمومي هاي مناطق آزاد ويژه کشور، برگزاري مراسمات مذهبي و ملي
خارجي: نشست بين المللي جشنواره قصه گويي در اسفند ماه
شرکت در نمايشگاه ها
شنيدن کي بود مانند ديدن! اين، اصلي است که در دنياي امروز ارزش فراوان پيدا کرده است. مردم اين روزگار جديد مي خواهند از نزديک با معاني ، منظره ها ، نمادها و دستاوردهاي بشر ارتباط برقرار کنند. نقش اجرايي روابط عمومي و بين الملل منطقه آزاد ارس در گردهمايي هاي مختلف شامل مراسم ها، سمينارها، نمايشگاه ها و همايش هاي مختلف به تعداد بيش از 60 مورد در سال 1391 قابل توجه است که از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:
ـ نمايشگاه توانمندي هاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در ايران، تاجيکستان، عراق، ترکيه، ايتاليا و برگزاري نمايشگاه گرجستان
ـ نمايشگاه توانمندي هاي صنايع دستي و گردشگري ارس در چين، ايتاليا، گلستان، کيش
ـ همايش هاي تجليل از خادمين سفر، بين المللي بازرگانان کشورهاي راه ابريشم، روابط عمومي هاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي
ـ جشنواره هاي فروش پاييزه و نوروزي، ماهيگيري، بادبادک پراني، هفت سين، جشنواره بين المللي قصه گويي
ـ آيين هاي گراميداشت مناسبت هاي ملي و محلي
ـ مسابقه هاي ورزشي در سطوح کشوري و بين المللي همانند سه گانه کشوري، دوچرخه سواري ليگ کشوري،کشتي بين المللي و ...
ـ برگزاري جلسه هاي مديران سازمان با هيأت هاي خارجي و داخلي مانند استانداران فدراسيون روسيه، استاندار هرات افغانستان، استاندار ارزروم ترکيه، استاندار بابل عراق، استاندار سيونيک ارمنستان، سفراي مالزي و برونئي، معاون وزارت اقتصاد ترکيه، وزير محيط زيست ارمنستان، اعضاي شواري برنامه ريزي استان، اعضاي شوراي تامين استان، اعضاي انجمن قطعه سازان کشور، اعضاي اتاق هاي بازرگاني استان هاي مختلف، سرمايه گذاران و اصناف منطقه
ـ آيين هاي افتتاح يا کلنگ زني پروژه هاي مختلف سرمايه گذاري در بخش هاي عمراني، صنعتي، گردشگري همچون هتل چهارستاره، توليد الياف صنعتي، پالايش و توليد فرآورده هاي نفتي، احداث بزرگراه ها و پل هاي مسيرهاي داخل منطقه و ورودي منطقه، توليد پوشاک و البسه، توليد مبلمان منزل، توليد پلي اتيلن، راه اندازي پخش شبکه ديجيتال و پخش زنده برنامه هاي استاني از منطقه آزاد ارس، راه اندازي نخستين مرکز مديريت زيست محيطي فرامنطقه اي
شايان ذکر است اين نقش با در نظر گرفتن جزييات و ريزه کاري هاي لازم همچون اجرا، اطلاع رساني، تهيه گزارش، تبليغات حين برنامه ها، پوشش صوتي و تصويري و غيره صورت مي پذيرد و فعاليتي دشوار و همراه با استرس براي کارگزاران روابط عمومي به شمار مي رود.
تهيه و توزيع اقلام تبليغاتي
کم گوي و گزيده گوي! روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد ارس، بروشورها ، پکيج هاي تبليغاتي و اطلاع رساني ،گزارش ها ، تابلوها و موارد مشابه را در ارتباط با توانمندي ها و پتانسيل ها ، خدمات، پروژه ها، آيين نامه ها و عملکرد هاي تبليغي سازمان منتشر کرده است.در حوزه تبليغات محيطي هم روابط عمومي درخشش خوبي داشته است که نصب بيش از 2000 مورد بنر و پوستر تبليغاتي و اطلاع رساني در مراسمات، برنامه ها و اعياد از جمله فعاليت هاست.
بروشور با موضوع توريسم و صنايع دستي نقشه گردشگري: بروشور معرفي مناطق گردشگري و صنايع دستي در بيش از 10 محور به دو زبان
بروشورهاي ويژه با موضوع راهنماي سرمايه گذاري و قوانين: بروشور «چرا ارس؟» به هشت زبان مختلف دنيا و کتاب «راهنماي سرمايه گذاري» به پنج زبان
بروشور با موضوع فرصت ها و توانمنديها و پتانسيل هاي منطقه: کتاب «آذربايجان در يک نگاه» به سه زبان و کتاب «گردشگري، فرصت ها و پروژه هاي سرمايه گذاري» به دو زبان
نشريه: انتشار نشريه ارس در 4 شماره در سال 91 در تيراژ 3 هزار نسخه
هنرهاي انتشاراتي: عکاسي، فيلمبرداري، خطاطي، نقاشي، بنر، کاريکاتور و گرافيک از شاخه هاي هنري هستند که در امور مطبوعاتي و انتشاراتي، تبليغات و راديو و تلويزيون کاربرد خبري تزييني دارند. لذا روابط عمومي و بين الملل منطقه آزاد تجاري- صنعتي ارس در سال 1391 براي تکثير يک هزار و 500 حلقه لوح فشرده، ساخت 52 مورد مولتي مديا، 510 دقيقه برنامه راديويي، 750 دقيقه برنامه تلويزيوني، 90 ساعت فيلم مستند و خبري، بيش از 25 هزار قطعه عکس و اسلايد، 50 عنوان پوستر، 9 عنوان بروشور با 24 هزار تيراژ، پنج عنوان کتاب، يک هزار و 700 قطعه بنر و پلاکارد اقدام کرده است. روابط عمومي و بين الملل اين سازمان در سال هاي گذشته مفتخر به کسب مقام برتر بروشور در جشنواره هاي روابط عمومي کشور شده است.
عملکرد سايبري
پرتال اينترنتي سازمان منطقه آزاد ارس با 300 هزار بازديد در قالب 240 هزار نفر در سال 1391 هجري شمسي و کسب موفقيت هاي استاني و کشوري که آخرين آن کسب مقام نخست بهترين پايگاه اينترنتي در جشنواره انتشارات روابط عمومي هاي کشور است، مي کوشد با حرکت رو به رشد خود و در راستاي نزديک شدن به سازمان الکترونيک گام هاي بلندي بر دارد. در اين مدت محتواي سايت هاي اصلي (خبري ) سازمان، سرمايه گذاري در ارس، تور مجازي ارس و وب سايت مناقصه ها و پروژه ها توليد و به روزرساني و سايت جديد سفر به ارس راه اندازي شد.